EXTERNE VERTROUWENSPERSOON
een barrière tegen ongewenst gedrag in organisaties
Rol van de Vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor medewerkers bij problemen die gelinkt zijn aan Psychosociale risico’s zoals pesten, stress, conflicten, agressie, (seksuele) intimidatie. Voornamelijk inzetbaar rond 3 thema’s:
- Meewerken aan het collectief preventiebeleid in nauwe samenwerking met de preventieadviseur
- Individuele informele klachten behandelen: opvang bieden, luisteren, steunen, advies geven en eventueel interveniëren of bemiddelen
- Collectieve en anonieme gegevens verstrekken aan de preventieadviseur voor het jaarverslag
Houding
- Objectieve onpartijdige, neutrale houding
- Geheimhoudingsplicht
- Werkt toekomstgericht
- Geen oordeel over het functioneren
Onmisbaar voor Gezond Gedrag
Een vertrouwenspersoon aanstellen is niet verplicht, maar biedt enorme voordelen:
- Vermijden dat simpele meningsverschillen ontaarden in onoplosbare problemen
- Kostenbesparend: conflicten zijn synoniem van bijkomende uitgaven gelinkt aan ziekteverzuim, vervanging, demotivatie, imagoschade, verminderde productiviteit
- Verbeteren van procedures, werkcultuur, werkbaarheid
- Bevorderen van dialoog en bouwen aan een gezonde samenwerkingscultuur
Voordeel Externe Vertrouwenspersoon
- Geen hiërarchische relatie
- Onafhankelijke, neutrale blik
- Lagere drempel om contact te zoeken
- Voelt veiliger aan voor sommige werknemers
Samenwerken
Ik bied u een eenvoudig samenwerkingspakket, dat bestaat uit toelichting aan de werknemers, een basisbeschikbaarheid voor uw medewerkers én periodieke rapportage. Samen bekijken we hoe ik als externe vertrouwenspersoon uw organisatie kan ondersteunen in haar welzijnsbeleid.